Základem je funkce plot
umožňující vykreslení grafu. Základní syntaxe plot(x, y, s)
, kde x
představuje data pro osu x, y
představuje data pro osu y a s
parametry ve tvaru klíč hodnota. Více help plot
. Příklad použití:
x = [-10:10];
y = x.^2;
plot(x,y); % vychozi graf
plot(x,y, '--vr'); % cerveny graf, trojuhelniky, carkovana cara
plot(x, y, '-d', 'LineWidth', 2, 'MarkerFaceColor', 'red', 'MarkerSize', 10); % diamaty vybarvene cervene, uprava velikosti
Přehled vlastností. Grafy jsou automaticky kresleny do prostředí figure
(samostatné okno se specifickými ovládacími prvky). Volání funkce plot automaticky způsobí refresh tohoto prostředí. Pro nakreslení více grafu do jednoho je zapotřebí zavolat:
figure
hold on
x = [-10:10];
y1 = x.^2;
y2 = x.^2.5;
plot(x, y1);
plot(x, y2, 'r');
hold off
Všimněte si, že graf je kreslen postupně. Například příkaz figure
způsobí otevření prázdného okna. Pokud bychom chtěli více oken, stačí opakovaně volat tuto funkci. Funkce hold
zabrání automatickému překreslení aktuálního figure
prostředí. Pro vykreslení více grafů (oken) v rámci jediného okna lze využít funkci subplot
figure
subplot(1,2,1)
x = [-10:10];
y1 = x.^2;
y2 = x.^2.5;
plot(x, y1);
subplot(1,2,2)
plot(x, y2, 'r');
Subploty jsou indexovány zpostupně po řádcích. Pro jejich zpřístupnění lze využít operátory []
a :
. figure
je veskutečnosti funkce, které vrací handler okna, a akceptuje parametr pro případnou identifikaci tohoto okna. K již vykresleným objektů je možné přistoupit (gcf, gca, gco, findobj
) a změnit jejich vlastnosti.
title, xlabel, ylabel, zlabel, text, legend, axis, grid, box
. Prohlédněte si nápovědu k jednotlivým příkazům. Grafy lze upravovat interaktivně.
figure
x = [-10:10];
y1 = x.^2;
plot(x, y1);
text(6.4,35, 'x^2');
axis([-8, 8, 0, 90]);
title('Graf');
legend('cara')
grid on;
plot3, mesh, meshgrid, surf, contour3
x = [-1:0.1:1];
y = [-1:0.1:1];
[X,Y] = meshgrid(x,y);
Z = X.^2+Y.^2;
mesh(X, Y, Z);
figure
surf(X, Y, Z); % shading [faceted | flat | interp]
figure
contour3(X, Y, Z, 100);
bar, barh, bar3, bar3h, area, pie, pie3, scatter
.
U sloupcových grafů lze nastavit grouped, detached, stacked
. Koláčový graf počítá zastoupení jednotlivých položek a dělí je celkovým součtem.
pie3([10, 20, 70], [1,0,0], {'10%', '20%', 'zbytek'});
hist, histc, rose
. Vnitřně po provedení výpočtu volá bar
.
stem, stem3, stairs
stopkový a schodový graf pro diskrétní data. feather, quiver, quiver3
vektory a vektorová pole. convhul, triplot
konvexní obal a triangulace dat. fill, fill3
kreslení mnohoúhelníků.
Prohlédněte si řešení příkladu z minula.
Importujte count
dataset (load count.dat
), který představuje měření počtu vozidel na třech místech během 24 hodin. Vytvořte pomocí funkce subplot
čtyři grafy (lineární, sloupcový, 3D sloupcový a histogram četností rozdělený na 5 intervalů). U lineárního grafu přidejte křivku pro průměrovanou hodnotu.
Vytvořte následující graf (data jsou stejná jako v předešlém úkolu). Vyřešte úkol bez vlastnosti MarkerIndices
© Martin Trnečka