Posloupnosti a funkce

Témata cvičení:

Formální záležitosti

Opakování ze střední školy

Zejména práce s posloupnostmi a funkcemi a jejich vlastnosti. Pro kontext i ukázka důkazu matematickou indukcí, kterou ze střední školy pravděpodobně neznají všichni. Detailně ji ale uvidíte v jiných předmětech.

Na cvičení jsme se podívali na:

Úkoly k procvičení

  1. Mějme funkci ℝ → ℝ. Nakreslete její graf a řekněte vše, co o ní víte.
    • f(x) = x + 5
    • f(x) = 6 ⋅ x3
    • f(x) = 2 ⋅ x2 + 8
    • Srovnejte s obdobnými příklady 2, 3 a 4 ze cvičení.
  2. Navíc doporučuji projít si důkladněji alespoň následující funkce:
    • konstantní,
    • lineární,
    • kvadratická,
    • kubická,
    • exponenciální,
    • logaritmická,
    • faktoriál.
    • Zejména si nakreslete a porovnejte jejich grafy; alespoň hodnoty v bodech 1, 2, 3, …, 10. Všechny tyto funkce (a některé další) budeme používat pro analýzu složitostí algoritmů a jejich porovnávání.
  3. Vyřešte následující příklady s logaritmy
    • log101000
    • log21024
    • log886
    • log432
    • log927
    • Pepa si od známého půjčil 1000 Kč s úrokem 100% p.a. a na svůj dluh zapomněl. Po kolika letech dluh vzroste na více než milion korun?
  4. Dokažte matematickou indukcí:
    • 1 + 2 + … + n = (n ⋅ (n + 1))/2
    • 6n − 1 je číslo dělitelné 5
    • 3n − 1 je sudé číslo
    • n! > 3n pro n ≥ 7
    • 12 + 22 + 32 + … + n2 = (n ⋅ (n + 1) ⋅ (2n + 1))/6
    • 1 + 3 + 5 + … + (2n − 1) = n2